Nurettin Hocamızın Maarif Davasını Paylaşıyoruz..

Nurettin Hocamızın Maarif Davasını Paylaşıyoruz..

 

 Kişisel Gelişim: Büyük Mütefekkir Yazar ,Filozof Nurettin TOPÇU´nun Türkiyenin Maarif Davası kitabı okunarak müzareke edildi.Eğitimi kendine dert edinen Nurettin hoca nezdinde hocalığın nasıl olması gerektiği anlaşıldı.Maarif davası çözülmedikçe hiçbir davanın halli mümkün olmayacağı öğrencilerimizle yapılan fikir alışverişinde öngörüldü.Öğrencilerimizin duygu ve düşünce dünyasını anlamanın önemi ve onlarla empati kurmanın gerekliliği bağlamında Üç İdiot filmini izledik.Filmin sonunda Eğitim öğretimin sadece bilgi endeksli olmayacağı,yaşayarak daha kalıcı birikime sahip olunacağı anlaşıldı. Mesleki Gelişim:Türk Dili ve Eebiyatı öğretmen zümresi toplanarak kütüphaneyi aktif hale getirmek ve daha fazla öğrencinin faydalanabilmesi için neler yapılması gerektiği ile ilgili beyin fırtınası yaptı.Toplantı sonucunda kütüphanenin yerinin değiştirilmesi ,dekorasyonun yenilenmesi ve daha güncel kitapların kütüphaneye kazandırılması için çalışmalar yapılmasına karar verdi.

 

Nurettin Topçu

 

Dr.Nurettin Topçu (d.1909İstanbul - ö.10 Temmuz 1975İstanbul). Türk yazar, akademisyen ve fikir adamı.

Hayatı

Nurettin Topçu baba tarafından Erzurumludur. Ailesi Topçuzâdeler diye tanınır. Dedesi Osman Efendi, Erzurum´un Ruslar tarafından işgali sırasında Türk ordusunda topçuluk etmiş; bu lâkap oradan kalmıştır. Babası Topçuzâde Ahmet Efendi ailenin tek evladıdır. Hayvan ticareti yapmak üzere İstanbul´a göçmüştür.

Nurettin Topçu altı yaşında Bezmiâlem Valide Sultan Mektebi´nin ana kısmına yazılır. Burayı bitirdikten sonra Büyük Reşit Paşa Numune Mektebi´ne verilir. Mektebi birincilikle bitirir. Babası Ahmet Efendi Çemberlitaş´ta kasap dükkânı işletmeye başlamıştır. Bu sıralarda sakin, biraz içe dönük bir mizaca sahiptir. Küçük bir sandıkta kitap ve gazete biriktirmek merakı vardır. İmlâ öğretmeni Nafiz Bey, Topçu´nun hayatı boyunca sürecek Mehmet Âkif sevgisini uyandıracaktır.

Eğitim Hayatı

İstanbul Erkek Lisesi´nden mezun olan Topçu, kendi kendine Avrupa´ya tahsil imtihanlarına girer ve 1928´de kazanır. Hamdi AkverdiVehbi EralpZiya Somar gibi şahıslarla birlikte burslu olarak Fransa´ya gider. Daha önce giden Remzi Oğuz ArıkZiyaeddin Fahri FındıkoğluCevdet PerinBedrettin Tuncer Paris´tedirler. Daha sonra bu şahıslarla, bilhassa Remzi Oğuz ve Ziyaeddin Fahri ile görüşmeleri olacaktır. Topçu önce Bordo Lisesi´ne nakledilir. İlk yazı denemelerini burada kaleme alır ve üye olduğu Sosyoloji Cemiyeti´ne gönderir. Moris Blondel´i bu lise döneminde tanır. Daha sonra mektuplaşırlar. Burada psikoloji sertifikasını verir. İki sene sonra Strazbourg´a geçer. Üniversitede felsefe tahsil eder. Ahlâk kurlarını tamamlar, sanat tarihi lisansı yapar.

Nurettin Topçu Fransa´da Ruhiyat ve bediiyat, Umumî felsefe ve mantık, Muasır sanat tarihi, İçtimaiyat ve ahlâk, İlk zaman sanat ve arkeolojisi dallarından lisans aldı.

Yazları İstanbul´a gelip gitmektedir. 1931´de ağabeyi Hayrettin Topçu´yu yanına alır. Topçu´nun Avrupa´daki hayatı okul, ev, kütüphane çerçevesi içinde geçer. Ancak hafta tatillerinde derneklerin tertip ettikleri toplantılara gider. Aynı toplantılarda Samet Ağaoğlu,Ömer Lütfi BarkanBesim Darkot gibi zatlar da bulunmaktadırlar. Topçu bu arada Tasavvuf tarihçisi Luis Massignon ile tanışır.[1] Dr.Adnan Adıvar´ın Türkçe dersi verdiği Masignon´a daha sonra bu dersi Topçu verir. Strazbourg´da doktorasını hazırlayan Topçu,Sorbon´a gider, doktorasını verir: "Conformisme et révolte". Bu üniversitede felsefe doktorası veren ilk Türk öğrencisidir. Bu tez 1934 yılında Paris´te kitap halinde yayınlanır. 1990 yılında da tıpkı baskısı Kültür Bakanlığı´nca Ankara´da yapılır. "Bergson" konusunda doçentlik tezi hazırladı, fakat kadroya geçemeyince bu tez kitap halinde basılarak yayımlandı.[1]

Çalışma Hayatı[

1934´de Türkiye´ye döner. Galatasaray Lisesi´nde 1935´de felsefe öğretmeni olarak görev alır.[2]

Hüseyin Avni Ulaş ailenin baba dostudur. Çemberlitaş´taki eve sık sık gelir gider. Topçu küçük yaştan beri bu zatın tesiri altında kalmıştır. Yurda döndükten sonra Ulaş´ın kızı Fethiye Hanım´la evlenir. Düğün gününün akşamı İzmir Atatürk Lisesi´ne tayin emri gelir.[2]

Nurettin Topçu Hareket dergisi´ni İzmir´de bulunduğu 1939 yıllarında yayımlamaya başlar. Dergi İstanbul´da basılır. Bu arada eşinden ayrılır. Hareket´te yayınlanan "Çalgıcılar yine toplandı" isimli yazıdan dolayı açılan soruşturma üzerine Denizli´ye sürgün edilir. Denizli´de bulunduğu yıllarda Said-i Nursi ile tanışır, o sırada yapılan mahkemelerini takip eder. Daha sonra Haydarpaşa Lisesi´ne tayin edilir. Bir müddet sonra da Vefa Lisesi´ne geçer.[2]

Çocukluk arkadaşı Sırrı Bey vasıtayısla devrin manevi büyüklerinden Hasib Efendi ve Abdülaziz Efendi ile tanışan Topçu, bu kişilerden hayatı boyu sürecek etkiler alır, Nakşîbendi şeyhî Abdûlaziz Bekkine Efendi´ye intisab eder. Topçu, Celâl Ökten´den da İslâmîilimler alır.[2]

Faaliyetlerini Türk Kültür Ocağı, Türk Milliyetçiler Cemiyeti, Milliyetçiler Derneği ve Türkiye Milliyetçiler Derneği´nde sürdürdü.[2]

Son olarak İstanbul Lisesi´ne tayin olunan Topçu buradaki görevinden 1974 yılında yaş haddinden emekli oldu.[2]

İslam Felsefesi]

Nurettin TOPÇU’ya göre, "Din bilgi kaynağı değil, kuvvet kaynağıydı. Dindar adam başkalarından çok şey bilen değil, daha çok kuvvetli olan insan" idi.[1]

Gelenekçi İslamcıların, "Kuran’ın varlığı káfidir; felsefe insanın inançlarına zarar verir; çünkü sorduğu sorularla insanı şüphe ve inkárın çukuruna düşürebilir" sözlerine ağır karşı çıktı:

Felsefe olmazsa Büyük Kitabı hakkıyla anlayamazsınız, sadece ezberlersiniz. Kuran Allah’ın kitabı, felsefe ise bizim onu anlayacak olan şahsiyetimizin örgüsüdür.

 

Topçu Osmanlı’da, İbn Rüşdcü Hocazade ile Gazalici Molla Zeyrek arasında yapılan tartışmayı; felsefenin tutarsızlığını iddia eden Gazalici Molla Zeyrek’in kazanmasını, Müslüman yozlaşmasının miladı gördü.[1]

Ona göre, felsefesiz bir İslam’da; sorumluluk yerini vazifeye bıraktı; ruh dünyasının akil adamlarının yerini ise gözlerini kapayıp vazifelerini yapan görev adamları aldı.

Toplumsal yaşamdaki gelenekler, örfler, ádetler, kurallar insan hürriyetinin önündeki en büyük engellerdir. Gelenekçi/muhafazakár; güvenliği özgürlüğe tercih etmiş, yaratıcı fikirlerden/hareketlerden vazgeçmiş bir cemiyet adamıdır. Bunlar asırlarca aynı alışkanlığı tekrarlamaktan huzur duyarlar. Örflerini değiştirmek, onların bir uzvunu kesmek gibidir.

 

diyerek düşüncelerini yineledi.[1]

Nurettin Topçu, isyan ahlakı teorisini açıklarken ideal tip olarak, "Ben Hakkım" dediği için işkenceyle öldürülen tasavvufun meşhur şehidi Hallac-ı Mansur’u örnek aldı.[1]

İslam’ın geleneksel ve resmi yorumlarıyla sürekli hesaplaşan Topçu’ya göre, tasavvuf düşüncesinin temeli vahdet-i vücud, ahlaklığın en yüce mertebesiydi.[1]

Vefatı[]

1975 Nisanı´nda hastalandı. Topçu, 10 Temmuz 1975´te vefat etti. Fatih Camii´nde kılınan cenaze namazından sonra Topkapı´daki Kozlu Kabristanı´na defnedildi.

21.03.2018 407

23-03-201821-03-201821-03-201821-03-201821-03-201821-03-201821-03-201821-03-201821-03-201821-03-201821-03-2018